Kopplingen mellan hjärnan och magen…

SW DC Blog banner

Det finns många bidragande faktorer som påverkar vår maghälsa som exempelvis kost, matintoleranser, livsstil osv. När du tar hand om ditt matsmältningssystem får det omedelbara, positiva effekter för hela ditt välbefinnande. Exempelvis spelar en balanserad kost och stresshantering en avgörande roll för hur vi sover, håller oss aktiva och lever ett lyckligt, produktivt liv.

Allt börjar i magen …

U.S. National Institutes of Health (NIH) drog 2008 igång projektet HMP (Human Microbiome Project). Mikrobiom definieras som “alla de mikrober eller mikroorganismer som finns i en miljö och skapar ett ´mini-ekosystem´”.1

Människans mikrobiom i magen består av triljoner bakterier som skickar meddelanden till hjärnan. Denna kommunikation kallas för“hjärn-mag-kopplingen”.Eftersom cirka 70-80 procent av kroppens immunvävnad finns i matsmältningssystemet, krävs det en verkligt sund mage för att man verkligen ska kunna stärka sitt immunförsvar.2

Du kan själv främja ditt mikrobiom och påverka hjärn-mag-kopplingen samt stärka ditt immunförsvar. Du kan även främja de snälla magbakterierna som skickar positiva meddelanden till hjärnan och minska antalet stygga bakterier som ger upphov till onyttiga matsug. På detta vis “är du det du äter”.

Eftersom snälla bakterier gynnas av en fiber- och näringsrik kost, är nyckeln till en sund hjärn-mag-koppling att genomgående äta sådan kost. Snälla bakterier får näring av fiberrik mat, smälter den och frigör en gas upp till hjärnan som berättar att kroppen har fått nyttig näring. När hjärnan har blivit upplyst om att kroppen har fått nyttig näring, anser den inte att det finns något behov av att fylla i luckor som skapats av brist på näring. Det är en hälsosam cykel i vilken näringsrik mat med hög fiberhalt skapar ännu fler snälla bakterier.

Men fibrerna gör mer än att bara stilla matsug. De påverkar även ditt humör på ett positivt sätt. Human Microbiome Project har visat att serotonin, den “må-bra-kemikalie” som kroppen genererar, i själva verket skapas i magen, inte i hjärnan. Mer fiber- och näringsrik mat i magen kan påverka såväl vår emotionella hälsa som vårt fysiska välbefinnande.

Det kan vara överraskande hur snabbt en frisk mage hjälper hjärnan att minimera onyttiga matsug samt bidrar till att förbättra din hälsa i stort. Om du inte redan äter massor av fiberrika livsmedel, kan du långsamt börja införliva dem i din dagliga kost så att din kropp hinner vänja sig. Lägg till lite extra fibrer i varje måltid eller mellanmål. Fibrerna hjälper dig att känna mätt och att dra ner på socker och halvfabrikat.

Ju nöjdare mikrobiom, desto färre onyttiga matsug. Allt förändras inte över en natt, men det viktiga är att du kommer igång med att hjälpa din mage ha ett positivt samtal med din hjärna! Och bäst av allt, du kommer att upptäcka hur läckra dessa närings- och fiberrika livsmedel är!

För att hjälpa dig att rivstarta ditt mikrobiom presenterar vi nya Kenzen Digestion Complex 4-20 som hjälper dig att ta upp de extra fibrer du äter. Med en kombination av ingredienser som tacklar fetter, proteiner, kolhydrater och fibrer, kan Kenzen Digestion Complex 4-20 främja upptaget av alla typer av näringsämnen.

https://www.hmpdacc.org/hmp/overview/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2515351/ 

(5 April)

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s