Bra sömn gynnar god hälsa…

Sleep Promo Banner ENG

HÖSTEN 2018 är i full gång och nu när vi är på väg mot vintersäsongen kommer dagarna att bli kortare och nätterna längre. Men kommer den extra tiden av mörker att hjälpa dig att sova bättre?

Experter säger att folk tenderar att sova lite längre på vintern, jämfört med under sommaren. Men de få minuterna av extra mörker vi får vid vintersolståndet räcker inte för att göra en märkbar skillnad på sovanorna jämfört med hur du sover på dagarna före och efter vintersolåndet. Sleep Council Organization i Storbritannien rekommenderar att vuxna bör sova mellan sju och nio timmar om dagen1.

Den genomsnittliga individen kommer att tillbringa omkring en tredjedel av sitt liv sovandes. Under denna tid fyller kroppen på energidepåerna och gör reparationer, medan hjärnan organiserar och lagrar minnen från dagen innan. Den mängd sömn du behöver beror på din ålder, kön, hälsa och andra faktorer, med sömncykler som förändras när vi blir äldre.

När det gäller att sova – ditt sovrum är din fristad där du kan dra dig tillbaka och glömma dagens stress. Följ dessa användbara tips för att dra nytta av en uppfriskande sömn:

1. Gå Tech-Free … läs en bok eller tidning innan du går och lägger dig. Det kommer att hjälpa till att göra dig trött. Men att använda telefonen, surfplattan eller datorn garanterar nästan motsatt effekt, vilket håller dig vaken längre.

2. Öppna ditt fönster! Temperaturen spelar en viktig roll i början av sömn och cirkadianrytmer. Att känna sig varm och klibbig är inte bara fysiskt obekvämt; Det kan förhindra att din kropp går in i det djupa sömnstadiet och drar nytta av de goda hormonerna som frigörs i djupare viloperioder.

3. Investera i en bra madrass. Din säng spelar en av de största rollerna för att avgöra hur länge och hur bra du sover. Din säng och kropp förändras naturligt över tiden (de blir båda äldre!). Så om din madrass är sju år eller äldre är det förmodligen dags att byta ut den. Äldre madrasser ger inte det stöd du behöver för en vilsam sömn och behöver bytas ut. Att göra denna ändring kan hjälpa dig att få en bättre sömn. Dina kuddar ska också bytas ut regelbundet för att du ska få tillräckligt med stöd för nacke och ryggrad.

Nikken erbjuder dig den perfekta lösningen med sin innovativa sömnteknik. Dra ördel av vårt speciella “Head for Bed” Sömnbjudande som gäller 1 – 31 oktober 2018:

* 10% rabatt på Naturest® KenkoPad®, KenkoDream® Quilt och Naturest® Pillow.
* 10% rabatt + GRATIS frakt på Wellness Home Sov Paket.
* Regler & Villkor gäller.

1.https://sleepcouncil.org.uk/how-much-sleep-do-we-need/

(1 oktober)

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 11 other followers

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s