Börja med Aktiv Wellness tidigt i livet för ett hälsosamt hjärta …

Heart health banner

Det är aldrig för tidigt att fokusera på din hjärthälsa och det är mycket lättare att vara aktiv och fortsätta att vara aktiv om du börjar i en tidig ålder.

Barn som är överviktiga eller har en familjehistoria av hjärtsjukdom, högt kolesterol, högt blodtryck och typ 1 eller typ 2-diabetes har högsta risken för att få hjärtproblem.Men alla kan utveckla hjärtsjukdomar, så som föräldrar är det vårt ansvar att vara en förebild med en aktiv wellness-livsstil. Att insistera på att ett barn eller tonåring ska äta grönsaker och träna regelbundet är ineffektivt om vi inte gör samma sak själva.

Genom att börja med hälsosamma vanor för hjärtat redan när barnen är små minskas chansen att de någonsin kommer att behöva oroa sig för hjärt-kärlsjukdomar.

Här är några tips för att hjälpa barn att utveckla hälsosamma vanor för hjärtat:

1. Att du personligen tränar mer och hittar sätt att vara aktiv som en familj. Endast en av fem vuxna uppfyller riktlinjerna för fysisk aktivitet på 150 minuter i veckan med måttlig intensitet.2

2. Fysisk aktivitet ska vara kul för barn och ungdomar. Uppmuntra barnen att prova nya aktiviteter för att upptäcka vad de gillar, då är det mer troligt att de kommer att fortsätta upp i vuxen ålder.

3. Minska tiden framför TV: n. Introducera videospel som innehåller rörelse, såsom dans, inomhuscykel eller virtuella sporter (golf, tennis, etc.).

4. Håll dina barn aktiva genom att prova på att cykla, åka skateboard, rullskridskor, skotrar, hoppa rep, leka med bollar och hoppa trampolin.

5. Använd de kommunala simhallarna/gymmen nära dig likaväl som friluftsområden, cykelvägar och parker.

6. Laga mat tillsammans. Barn kan hjälpa till att förbereda grönsaker för att göra en sallad till exempel. I och med att de hjälpte till med salladen så blir de mer intresserade av att äta den.

7. Experimentera med kryddor och minska på saltet. Kost som innehåller mycket salt är ofta orsaken till högt blodtryck. Eftersom vi är vanedjur så får barn som äter naturlig kost tillagad med en liten mängd lite salt ett lägre saltbehov när de växer upp. Utgå inte från att barn inte tycker om smakförstärkare som vitlök, lök, senap och ättika.

8. Servera frukt till efterrätt. Det finns gott om naturligt socker i frukt. Kost från Asien och medelhavet bygger på att äta frukt till efterrätt. Barn som växer upp utan att äta söta efterrätter tenderar att fortsätta denna goda vana i vuxenlivet.

9. Servera inte läsk. Kenzen Super Ciaga® är en överlägsen ersättning för läsk när den blandas ut med PiMag® vatten. Nikken PiMag® Vattenflaska är utmärkt för att ha rent och alkaliskt vatten var du än är.

Även om du inte fick med dig hälsosamma vanor för hjärtat från barndomen, börja nu. Nikken har näringstillskott som kan hjälpa dig att leva med Active Wellness för resten av ditt liv.

SPECIALERBJUDANDEN

Nikken PiMag® vattenflaska (# 11375) SPARA 50% gäller till 28 februari 2019.

SPARA 50% CalDenx™ (#1554) gäller till 28 februari 2019… ett kalciumtillskott med vitaminer och mineraler som kan bidra till att bevara normala ben och tänder.

1. https://www.cdc.gov/features/heartmonth/index.html
2. https://www.heart.org/en/healthy-living/fitness/fitness-basics/aha-recs-for-physical-activity-in-adults

18 februari 2019

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s