Längre dagar med solsken är på väg…

Sleep Blog banner

Sommartid infaller den 31 mars och innebär att vi kan utnyttja dagsljuset bättre. Vi ställer om våra klockor under sommarmånaderna för att flytta en timmes dagsljus från morgon till kväll.

Även om byte till sommartid innebär endast en timmes skillnad (vi förlorar 1 timme på våren och vinner 1 timme på hösten) kan det finnas ett brett spektrum av reaktioner. Vissa av oss känner inte alls någon skillnad, medan andra kan uppleva några dagar av trötthet från förändringen av sömnmönstret på grund av att vi måste ställa om vår 24 timmars naturliga sömncykel, kallad cirkadisk rytm.1 Internt genererad, vår Circadian rytm kan påverkas av miljön, beteende och mediciner.2

I allmänhet är det svårare att förlora 1 timme på våren än att återfå 1 timme på hösten.3 Det liknar flygresor; reser vi öster ut förlorar vi tid och kan uppleva svårigheter somna i “tidigare” tid. Res västerut och vi kan somna lätt vid den “senare” timmen men har svårt att vakna.

Om du vill förbereda dig på att förlora en timmes sömn kan du gå och lägga dig 15 till 20 minuter tidigare än vanligt på kvällarna som föregår tidsändringen. Detta kan hjälpa din hjärna och kropp så att omställningen blir smidigare.4 Du kan också exponera dig för dagsljus så tidigt på morgonen som möjligt. Detta ger din interna klocka information att det är dags att röra på sig. Om det inte finns dagsljus där du bor, använd starka lampor för att simulera naturligt dagsljus och förbättra din mentala och fysiska pigghet.5

För vissa människor kan det ta upp till en vecka för cirkadian och sovrytmer att anpassa sig till tidsförändringen. Daglig regelbunden motion kan hjälpa dig att komma tillbaka in i rätt spår, samt att ha en sov rutin med samma tider varje morgon/kväll.6

Ett hjälpmedel för att blockera ut ljuset, vilket kan bidra till bättre sömn, är Kenko PowerSleep® Mask med patenterad DynaFlux® magnetteknik. Njut av en vilsam och uppfriskande sömn varje natt med Naturest® Kenkopad®, KenkoDream® Quilt och Naturest® Pillow, alla tillgängliga i Wellness Home Sov Paket.

1,2,3. https://www.webmd.com/sleep-disorders/features/coping-with-time-changes
4, 5. https://www.sleepfoundation.org/articles/reason-daylight-savings-time-can-give-you-jet-lag
6. https://www.health.harvard.edu/blog/daylight-saving-time-fall-back-doesnt-equal-sleep-gain-201311016836

25 mars 2019

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s